Wie neemt Bronzen Bartje mee naar huis?

Foto: door onze huisfotograaf Ilse Kruims

De finale van het Rondje Drenthe om het Bronzen Bartje wordt verreden op ons concours in Norg.

Locatie: Evenemententerrein Norg (sportvelden)

Aanvang: 16.00 uur

Finale Rondje Drenthe om het Bronzen Bartje in Norg

Op dinsdag 25 juli organiseert Stichting Norgermarktconcours haar avondconcours. Voor veel liefhebbers van de aangespannen sport één van de hoogtepunten van het seizoen. Hier wordt ook de finalewedstrijd in het kader van de, mede door de Provincie Drenthe mogelijk gemaakte, meerspancompetitie ‘Rondje Drenthe om het Bronzen Bartje’ verreden. Hiervoor is een record aantal van maar liefst tien tandems ingeschreven!

Op de drie voorgaande wedstrijden, in Eext, Exloo en Nieuw-Weerdinge, was het genieten van de stuurmanskunsten van de rijders met hun geweldige tandems. Iedere keer bleek weer de enorme waardering van het publiek voor deze bijzondere rubriek. Daarmee is volledig aan één van de doelen van ‘Het Rondje Drenthe om het Bronzen Bartje’ voldaan.

‘Het Rondje Drenthe om het Bronzen Bartje’ is een unieke competitie en wordt georganiseerd door vijf concoursorganisaties in Drenthe (CH De Wijk, CH Eext, CH Exloo, CH Zuidenveld en CH Norg). De competitie heeft als doel om de tuigpaardensport interessant te houden voor een breed publiek en dat organisaties in Drenthe concoursen blijven organiseren. Er is gekozen voor meerspanrubrieken omdat deze een hoog ‘show-gehalte’ hebben en daarmee een breder publiek. Het gaat om de kwaliteiten van het unieke Nederlandse tuigpaard maar ook om de kwaliteiten van de rijder gezien de moeilijkheidsgraad van het rijden van een meerspan.

De strijd is nog niet beslist!

De competitie kende tot nu toe twee verschillende winnaars. Niek Alting won in Eext en Exloo en gaat dan ook als leider in de tussenstand richting finale. Jan Jordans won de wedstrijd tijdens het Zuidenveld in Nieuw-Weerdinge. Meerdere rijders hebben nog kans om de eindoverwinning in de wacht te slepen. Ongetwijfeld zijn ze in deze finale nog een beetje extra gemotiveerd, het gaat immers niet alleen om de ereprijs ‘Het Bronzen Bartje’, maar ook om een extra prijs van maar liefst € 500,- voor de winnaar. Prijzen worden aangeboden door de Provincie Drenthe.

Bron: Rondje Drenthe om het bronzen bartje