Norg (Drenthe)
info@stichtingnorgermarktconcours.nl

Mendrini gehuldigd

Tijdens het afgelopen zondag verreden regionaal concours van Stichting Norgermarkt Concours werd onderstaande huldiging uitgevoerd.

Als blijk van waardering en stimulans voor de paardenfokkerij reiken de ‘Vrienden van het KWPN’ tijdens de KWPN Kampioenschappen fokkerspremies uit aan diverse succesvolle fokkers. Veel fokkers verkopen hun paard als jong dier, omdat fokkers niet alle gefokte paarden kunnen aanhouden of de mogelijkheden niet hebben om de paarden aan te houden tot het allerhoogste niveau. Vaak is het vervolgens niet de fokker, maar zijn het ruiters, handelaren en eigenaren die investeren en geld verdienen aan deze paarden.

Dit is mede waarom de ‘Stichting Vrienden van het KWPN’ is opgericht. Zij ondersteunen de KWPN-paardenfokkers door middel van het uitreiken van fokkerspremies aan fokkers van succesvolle paarden, zowel in de paardenfokkerij als in de paardensport.

Op de Nationale Tuigpaardendag op 12 augustus j.l. zou de fokker van de Topsportmerrie van het jaar deze fokkerspremie in ontvangst nemen. De fokker was tijdens de uitreiking niet aanwezig en heeft daar de prijs niet in ontvangst genomen.

Daarop heeft Stichting Norgermarkt Concours besloten, in overleg met de eigenaar van het paard, de heer Dekker, om deze belangrijke fokker en zijn familie op hun concours in het zonnetje te zetten. De fokkerspremie werd uitgereikt op het regionaal tuigpaardencours in Norg op de Brinkhofweide op zondag 3 september. De fokker komt namelijk uit het naburige Zeijerveld, te weten wijlen de heer W. Veneklaas Slots.

Wim Veneklaas Slots heeft deze topsportmerrie Mendrini VS gefokt op 17 februari 2017. De merrie heeft als vader Cizandro en als moeder Bendrini, een Elite PROK merrie. Mendrini is inmiddels Keur en heeft een IBOP gelopen van 78,5 punten.

Het jury commentaar luidt als volgt:

“Een merrie die rondom een aanspreken beeld geeft, een verfijnd front en heel mooi voorbeen gebruik”.

Deze merrie is dus onlangs gekroond tot Topsportmerrie van Nederland. Helaas heeft de fokker, de heer W. Veneklaas Slots dit zelf niet meer mogen meemaken. Om deze bijzondere fokker postuum te eren voor zijn visie en inzet voor de tuigpaardfokkerij heeft zijn familie deze fokkerspremie in ontvangst genomen. Op de foto de eigenaar, de rijder en familie Veneklaas Slots met Mendrini als stralend middelpunt.